lördag 4 februari 2017

Sy underkläder med underbara spetsar

Förtrollande vackra hemsydda underkläder i siden, spets och satin. 

Jag deltog i en kurs i underklädessömnad för många år sedan och sedan höll jag även själv ett par kurser som lärare. Då sydde vi trosor på lördagen och BH med bygel på söndagen. Alla gick hem med ett eget set underkläder men också tyg och spets för att fortsätta sy hemma. Supertaggade och inspirerade!
Det är inte bara lätt, det går fort också och dessutom blir det så vackert. 

Man behöver inte heller en specialmaskin. Det funkar alldeles perfekt med en vanlig symaskin och en vanlig zickzack inställd på stygnlängd 2 1/2 samt stygnbredd 2 1/2.

Här nedan är ett modell på trosor som jag ritade idag. De är i ett stycke med söm mitt bak. Allra bäst resultat blir det med stretchtyg och stretchspets.
Trosor, mönster och spetsinpassning




Enklast är klippa ut tyg först och sedan lägger man spetsen där man vill ha den. Det blir en del spilltyg när man klipper bort tyget där man har sytt fast spetsen. Men det är lättare att göra så här och man kan testa att lägga spets på många olika sätt innan men bestämmer sig för vad som blir snyggast

Sy ihop trosorna
När man har sytt fast spetsen så klipper man bort överflödigt tyg och överflödig spets så att det ser konfektionssytt ut. 
Man kan ju antingen sy efter spetsens mönster eller bara sy rakt över. Jag tycker det är lite skojigt om man kan sy efter ev blommönster i spetsen som jag gjort på bilden ovan. 
Sen syr man fast det dubbla tyget i grenen. Det kan vändsys så att man slipper synliga sömmar men jag valde att inte göra det här. Jag har märkt att de flesta mönsterbeskrivningar på marknaden inte vändsyr det dubbla grentyget. Konstigt, men det kanske är svårt att förklara hur det ska gå till. (jag har gjort en uppdatering på bloggen med vändsydd gren lite längre ner!)


Detta tyg repar sig inte så därför valde jag att inte sätta nån resår i grenen i fram och att inte heller fålla tyget. I bak är det stretchspets så där behövs ingen resår. Runt höften har jag dock resår och längden på resåren är, öppningens längd minus ca 3 centimeter. Helst ska resåren sträckas lite, då blir det snyggast. 
  

Klara !!




Här är en annan idé men med samma tyg och spets. Jag hoppade över att klippa ut tyg i bak eftersom jag ändå tänkte klippa bort det. 
Jag lägger spets och och tyg omlott i sidan och syr med liten zick zack. Klipper sedan bort överflödig tyg på baksidan och överflödig spets på framsidan,

Jag tyckte det behövdes lite spets även mitt fram och lägger en bit på tyget, zickzackar och klipper sedan bort tyget på baksidan så att det blir transparent spets även fram.











Här gjorde jag ungefär som ovan men fyllde på med lite tyg mitt bak så att den breda ljusblå spetsen fick ett avslut som litet omlott avslut mitt fram. 

Jag insåg att jag inte hade nån ljusblå sytråd men hade en silvertråd som blev riktigt snyggt, Här valde jag att vika in främre bensömmen och zickzacka den med silvertråden vilket blev en fin detalj. Jag satt även en rosett i satin mitt bak.








Uppdatering !



Här kommer också lite tips på string trosa med vändsydd gren.

Sy fast de dubbla grenbitarna som bilden högst upp till vänster. Vik dem sedan runt fram om bakstycke som bilderna upp till höger sy fast dem som bilden längst ner. Dvs det blir 3 lager som ska sys ihop samtidigt. Prova att nåla och veckla ut innan du syr så att du ser att det kommer bli bra. Det är såååå tråkigt att sprätta dessa små stygn.











Sy sedan fast resår på rätan utefter gren och ben. Resåren är benets öppning minus 2 cm.

Sy sidsömmarna så att du kan sy fast resår i midjan. Midjans resår är mönstrets midjemått minus 3 cm.

Klipp rent på baksidan så att det ser snyggt ut.






Färdigt!

Tycker du nått är otydligt så skriv gärna så kan jag försöka förbättra beskrivningen.

Lycka till !









Tyg och spets är köpta på Röda Tråden i Stockholm.

På Instagram finns @evieluvediy som designar fantastiska underkläder om ni vill bli inspirerade, har även försäljning på Etsy   

Här hittar du gratismönster:
https://shop.clothhabit.com/
http://makerstyle.ca/blog/five-free-undie-patterns

Här hittar du ytterligare ett blogg inlägg i ämnet


Följ mig gärna på Facebook och Instagram.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...