fredag 7 juli 2017

Superenkel blus/tunika - sy sy sy





Här kommer ett tips på en blus som sys ihop på max 1/2 tim. Jag har använt ett semitransparent tunt tyg med massor av fjärilar som passar perfekt på sommaren.

Blusen eller tunikan kan göras i mängder med variationer från lång till kort med långa eller korta ärmar. Allt beror på hur stort tygstycke man har. Även halsringningen kan varieras och görs djupare eller kanske v-ringad.











Jag köpte ett stycke som var 140 brett och 90 cm längd.





Så här valde jag att måtta ut halsöppningen och ärmar. 
Som syns på bilden har jag helt enkelt vikt de 140 cm långa tygstycket på hälften för att få en fram och en baksida. Då behöver jag inte sy nån söm över axlarna. Jag använde längden på tyget som nederkant fram och bak. Tyget hade en riktigt snygg stadkant så då behövde jag inte fålla blusen.

För halsringningen la jag till 1 cm som sömsmån för fåll. Sidorna fållade jag också för att de inte skulle repa sigoch även se snyggt ut.




Bakifrån med armarna i vädret så ser det ut så här. 



Lycka till med ditt projekt!


Tips! gå in på www.glowroom.se och handla ekologisk hudvård, hårvård och smink. Du får 10% rabatt om du uppger koden  Annasvänner   i kassan .  Välkommen !




2 kommentarer:

  1. Snygg, och verkligen enkelt. Tusen tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  2. En sådan bra skjorta, lätt att sy, halshålet var den enda tygbit som kastades. Nu har jag nya hemmaskjortor. Sydde två stycken och jag är mycket mycket nöjd.

    SvaraRadera

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...